شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

مدیرعامل مخابرات ایران:

تولید محتوا مهمترین چالش توسعه فضای تبادل اطلاعات است

فيضي

دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۴:۰۰


یکی از علل فراهم نبودن فضای تبادل اطلاعات در کشور و توسعه بیشتر فضای ارتباطی به مشکلات تولید محتوا و نظارت بر آن بر می‌گردد.

وایمکس نیوز - صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان این مطلب افزود: برای توسعه ارتباطات باید پنج عنصر موثر به‌طور همزمان با هم توسعه یابند که این عوامل عبارتند از: زیرساخت‌های فیزیکی، قوانین، فرهنگ جامعه، نیروهای آموزش‌دیده و محتوا.
وی ادامه داد: اگر همه این عناصر همزمان و با هم رشد کنند، ارتباطات الکترونیکی در کشور به معنای واقعی آن تحقق می‌یابد.
فیضی گفت: در برنامه‌ چهارم طبق آنچه پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده بود، رشد زیرساخت‌ها و نیروهای آموزش‌دیده به خوبی صورت گرفت اما برای تولید محتوا در نقطه صفر هستیم و ابهاماتی داریم.
وی افزود: اینکه مردم چه چیزی را می‌خواهند بدانند، چه استفاده‌ای از سیستم‌های آنلاین می‌خواهند داشته باشند، سازمان‌ها و نهادها چه امکاناتی را می‌خواهند در قالب ارتباطات الکترونیکی به مردم ارایه دهند و غیره هنوز مشخص نیست.
مدیرعامل شرکت مخابرات در پاسخ به این سوال که تولیدکننده محتوا باید چه کسی باشد، گفت: نظر شخصی من این است که حاکمیت باید بر محتوا نظارت داشته باشد اما نمی‌تواند تولیدکننده محتوا باشد. اگر حاکمیت تولیدکننده محتوا باشد، همین مسایل و ابهامات موجود تا سال‌های دیگر هم ادامه خواهد داشت و به جایی نمی‌رسیم و در نهایت مردم برای گرفتن محتوا باید به خارج از ایران مراجعه کنند.
وی در خصوص پارامترهای دیگر موثر در تحقق ارتباطات الکترونیکی گفت: قوانین و مقررات خوبی در این زمینه وجود دارد اما این قوانین به درستی اجرا نمی‌شوند. بحث بعدی موضوع فرهنگ جامعه است. فرهنگ جامعه سازگار با سیاست‌ها تنظیم نشده و در نهایت اینکه همه اضلاع پنج ضلعی توسعه ارتباطات الکترونیکی یکسان رشد نکرده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه تولید محتوا برای فضای تبادل اطلاعات مهم‌ترین چالش برای توسعه فضای تبادل اطلاعات است، گفت: اولین موضوعی که باید به آن پرداخته شود، این است که مشخص شود صاحبان محتوا در جامعه چه کسانی ‌هستند؟ مسوول محتوای الکترونیکی چه کسی است؟ چه کار باید شود؟ و چه کسی نظارت می‌کند؟
فیضی ادامه داد: بستر فیزیکی کار برای ایجاد فضای الکترونیکی تبادل اطلاعات آماده است ولی باید روی محتوا کار جدی صورت گیرد.
گفتنی است با توجه به رشد روزافزون فناوری و توسعه و گسترش تبادل اطلاعات و محتوای چند رسانه‌‌ای در شبکه‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات و ارایه سرویس‌های نسل جدید توسط فراهم‌کنندگان شبکه‌های ارتباطی، ضرورت ضابطه‌مند کردن استفاده از این خدمات و مشخص شدن مسوولیت‌های استفاده‌کنندگان از خدمات و فراهم‌کنندگان شبکه و محتوا در قبال ارایه خدمات چند رسانه‌ای موضوع اصلی ششمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
این خبر در راستای برگزاری ششمین همایش ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات که دی‌ماه سال جاری با موضوع «فضای تبادل اطلاعات» در تهران برگزار می‌شود، تهیه شده است.

منبع: ستاد خبری ششمین همایش ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات


 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو